Op basisschool de Zijderoute hebben we naschoolse activiteiten.
School & Omgeving Project Activiteiten
Bij onze Naschoolse Activiteiten komen financiële educatie, duurzame, historische en zorgactiviteiten samen in het School & Omgeving project! Dit is een project gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. Ons doel is om leerlingen te inspireren, te betrekken en hun talenten te ontwikkelen door middel van een breed scala aan activiteiten en workshops. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende categorieën van activiteiten die we hebben georganiseerd. Deze activiteiten vonden na reguliere schooltijd plaats.
De leerlingen kregen van tevoren de activiteiten te zien. Ieder kwartaal stelden we een ander thema centraal. We hebben eerst goed onderzocht waar de behoefte het grootst was. Dit is uiteengevallen in zorg, geschiedenis, grip op je omgeving en financiële educatie. Deze thema’s zijn vervolgens uitgewerkt in activiteiten. Vervolgens konden leerlingen zich aanmelden om hier aan deel te nemen.
De activiteiten vonden plaats tussen september 2022 en december 2023.
Zorgactiviteiten
Zorgen voor jezelf en de ander
Centraal stond hier de vraag: ‘Hoe zorg je niet alleen voor lichamelijk welbevinden, maar ook voor psychisch en sociaal welbevinden van jezelf en anderen?’ De leerlingen hielden zich bezig met de volgende topics:
• Van wassen tot werken aan de conditie: kinderen leerden over lichaamsverzorging, hygiëne, verzorging van zintuigen, hun conditie en de invloed van hun leefstijl op hun lichaam.
• Van snoepen tot gezonde voeding: kinderen leerden over het verschil tussen eten en snoepen, over de schijf van vijf en de hoeveelheid voeding en drinken.
• Van lichamelijke tot geestelijke en sociale gezondheid: kinderen leerden over infectieziektes, leefstijlziektes en zonder stress omgaan met elkaar.
• Van opkomen voor jezelf tot opkomen voor anderen: kinderen leerden nee te zeggen en samen sociale problemen, zoals pesten, op te lossen.
• Van eenvoudige tot complexe planningen maken: kinderen maakten een kalender voor zichzelf, een plan voor een groepje of zelfs een plan voor een hele klas of school.
Historische activiteiten
Leren van personen van vroeger
In dit project gingen leerlingen aan de slag met geschiedenis. Zij gingen aan de slag met de volgende topics:
• Van verleden tot heden: kinderen leerden over personen van vroeger. Wat hadden zij bereikt en wat merkten wij er nu nog van?
• Van observeren, luisteren tot verbeelden: kinderen bekeken platen van vroeger, luisterden naar verhalen en verbeeldden de gebeurtenissen in een tekening of rollenspel.
• Van tijdsaanduiding tot tijdbalk: kinderen leerden verschillende tijdsaanduidingen gebruiken en een tijdbalk maken.
• Van feit tot mening: kinderen leerden feiten en meningen onderscheiden en ze leerden hun mening mondeling en schriftelijk te verwoorden.
• Van leren tot evalueren: kinderen leerden leren, ze maakten een woordweb en een mindmap, ze planden en evalueerden.
Grip op je omgeving
Inrichten eigen omgeving
Het was van belang dat leerlingen leerden dat zij invloed hadden op de eigen omgeving. Dat begon met de inrichting ervan. Ze leerden verder dat naast hun eigen slaapkamer ook andere vlakken in de wereld ingericht dienden te worden. Gedacht werd hierbij aan de woonplaats of de school. Daarnaast gingen de leerlingen aan de slag met de volgende topics:
• Van dichtbij naar veraf: kinderen leerden over de inrichting van hun huis, de straat, de wijk, hun stad of dorp, en hun gemeente en provincie.
• Van leven naar genieten: kinderen maakten dagelijks gebruik van voorzieningen zoals de riolering en de groenvoorziening, maar ook van voorzieningen voor onze vrije tijd zoals speelterreinen.
• Van onderhoud tot ontwerp: kinderen onderhielden of ontwierpen zelf hun omgeving.
• Van globale kaart naar gedetailleerde plattegrond: kinderen leerden kaartlezen en kaarten maken, ze schatten afstanden en rekenden met schaal.
• Van nu naar vroeger en naar de toekomst: kinderen bekeken hoe hun omgeving er vroeger uitzag en hoe hun omgeving zich ontwikkelde.
Financiële educatie
Omgaan met geld
Financiële opvoeding krijgt een steeds centralere rol in onze samenleving. Ook als school wilden we hier ons steentje aan bijdragen. Leerlingen hielden zich bezig met:
• Van uitgeven tot begroten: kinderen leerden sparen en budgetteren.
• Van reclame tot consumenteninformatie: kinderen leerden onderscheid maken tussen reclame en serieuze consumenteninformatie.
• Van koper tot bewuste consument: kinderen vergeleken aankopen op prijs en kwaliteit. Ze werden zich bewust van de duurzaamheid van producten.
• Van kopen tot verkopen: kinderen kochten en ruilden producten en verkochten (eigen) producten.
• Van handelen tot onderhandelen: kinderen leerden dat bij handel er sprake moest zijn van een eerlijke ruil. Er moest voor beide partijen een win-winsituatie zijn. Deze projecten worden aangeboden op het niveau van de onder, midden- en bovenbouw, zodat eenieder op het eigen niveau uitgedaagd wordt.
Bij ABBS de Zijderoute zetten we ons in voor de ontwikkeling van talenten van onze leerlingen die hen ook praktisch in het leven helpt. Het School & Omgeving project blijft zich ontwikkelen, en we zijn verheugd om te zien hoe onze leerlingen blijven groeien en excelleren.
Dank u voor uw interesse in ons project. Mocht u vragen hebben of geïnteresseerd zijn in deelname aan toekomstige activiteiten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! U kunt ons mailen op info@abbsdezijderoute.nl.
In de periode tussen de voorjaarsvakantie en de meivakantie hebben we de volgende activiteiten:
Maandag: Paradijstuinen voor groep 4/5/6 (Moestuinen rondom de school)
Maandag: De grote oversteek voor groep 8
Dinsdag Mozaiek voor groep 4/5/6
Woensdag: Kinderpersbureau voor groep 6/7/8
Donderdag: Wetenschap in de keuken voor groep 3/4/5
Donderdag: Weekendacademie voor groep 6/7/8
Inschrijven voor de activiteiten kan via: